Primària
“L’aventura del descobriment”EQUIP DOCENT
Treballem en equip per educar junts. Treballem per departaments per ajudar-nos a caminar en la nostra especialitat. I treballem també amb els alumnes. Convivim, juguem, treballem junts. Perquè fer-ho unifica la proposta educativa del claustre. Perquè ens permet tenir una mirada global de l’alumne, des d’Infantil a Secundària. I això construeix l’infant, endreça les seves estructures mentals, l’estimula i l’ajuda a ordenar-se, el prepara per créixer. El tutor acompanya el procés i possibilita el lligam entre alumne, claustre i família.
L'ALUMNE PROTAGONISTA DE L'APRENENTATGE
Cada nen ha de fer el seu recorregut en l’aventura de comprendre el món. Durant la Primària es va fent indispensable la relació entre l’alumne i l’adult. El mestre guia l’aprenentatge i dona les eines necessàries perquè l’alumne afronti l’aventura del descobriment, perquè faci seu el món, i ho faci amb els companys.
L’aula i tot els espais de l’escola són els llocs on l’alumne esdevé protagonista d’un aprenentatge cada vegada més autònom. Consolida la pedagogia del diàleg, aprèn a fer-se preguntes, a raonar, a treballar amb els altres, a organitzar-se i adquirir hàbits d’estudi i de treball. Perquè així descobreix les seves aptituds i aprèn a enfrontar-se a les dificultats, tant acadèmiques com personals.
EL MÈTODE
Adonar-se de les coses i comprendre-les; aquesta és la finalitat de la Primària. Durant tota l’etapa utilitzem una mateixa metodologia per a totes les matèries. Quina? L’experiència; el concepte aflora a partir de l’experiència. Observem, ens fem preguntes, dialoguem, interioritzem i sistematitzem. I recollim tot aquest treball a la llibreta o lapbooks, punt centrals de l’etapa. Tot queda per escrit bé sigui en treball individual o en treball cooperatiu. Les rúbriques i l’autoavaluació ajuden l’alumne a ser conscient d’aquest aprenentatge.
ÀMBITS D’APRENENTATGE
La Primària conté diferents moments de creixement de l’infant. Cal recollir aquests canvis en la proposta de continguts de cada matèria. Rutina, còpia i mecànica de lectura i escriptura en el Cicle inicial; introducció en l’estudi per resoldre activitats en el Cicle mitjà; relacions i classificacions entre matèries, treball crític de relació de coneixements en el Cicle superior perquè l’alumne s’adoni que està coneixent.
Totes les matèries lingüístiques són una sola cosa. S’endreça la llengua a partir de la lectura, i a partir de 3r de primària fem un pas i comencem a estudiar la llengua com a disciplina. Treballem amb clàssics, i introduïm lectures actuals a partir dels 30 minuts de lectura diària, individual i silenciosa. Obrim finestres al món a través d’AICLE, PENPALS i dels auxiliars de conversa.
En l’àmbit matemàtic, la manipulació d’elements desperten les idees i els conceptes matemàtics que possibiliten la lògica, la deducció i l’abstracció. Fem pedagogia de l’escolta. Recollim la pregunta de l’alumne. Treballem amb molta oralitat. La llengua i l’atenció són necessàries en aquest procés perquè aflori el concepte i se li pugui donar el nom matemàtic que correspon. La repetició mecànica és el darrer pas.
En l’àmbit artístic apostem per l’educació musical i el cant. Perquè l’alumne així percep de manera immediata la bellesa